2012. november 1., csütörtök

A motiváló Mr. Garcia, avagy íme egy példa a gyakorlati megvalósulásról


Találtam egy linket, ahol olyan nagyon konkrét példákat írnak le, ahol egy tanár alaposan végiggondolva a UDL elvei szerint építette fel a tanóráit és a feladatokat. Ebből most az első példát fogom bemutatni, aztán talán a hetek során a többit is...




Mr. Garcia lelkes angoltanár egy New Yersey ipari területén lévő középiskolában, ahonnan a diákoknak körülbelül 40%-a tanul tovább, és az osztályok összetétele igen heterogén. Az adott osztályba, amiről beszámol, 32 diák jár, akik közül 8- nak nem az anyanyelve az angol, 2 rendelkezik valamilyen specifikus tanulási zavarral, 7- nek olvasási problémái vannak, és 14-en megbuktak az adott évfolyamon elvárt fogalmazás vizsgán.
Az osztály fogalmazási készségét szerette volna javítani, és nem utolsó sorban felkelteni a gyerekek motivációját az írásra. Ehhez a következő szempontokat gondolta végig:
  • ·      a feladat célja
  • ·      az eszközök és médiumok, amiket a diákoknak használniuk kell a feladathoz
  • ·      az alkalmazandó stratégiák
  • ·      az eredmény bemutatásának módja

Mivel diákjai alapvetően nem túl motiváltak az írásra, egy aktuális, és mindenkit megrendítő autóbalesetről íratja a fogalmazást, méghozzá cikk formájában, melyet az iskolaújságban majd közzé is tesznek.

Mr. Garcia célkitűzésként a "NAT"- ban előírt képességszint elérését tűzi ki, ezen tehát nem változtat, viszont frontális munka helyett a gyerekek csoportokban dolgoznak, s nem csak tényeket írnak a balesetről, hanem véleményüket, és a biztonságos vezetéssel kapcsolatos tippjeiket is.

A feladat bevezető szakaszában átveszik az adott nyelvtani szerkezeteket, melyeknek meg kell jelenniük majd a diákok cikkeiben,  és példákkal demonstrálják azokat. Ahelyett, hogy csak egy az adott témáról már meglévő cikket olvasnának, s ez alapján írnának, több féle forrásból kell kutatniuk, az internetről statisztikákat keresniük, cikkeket olvasniuk a témával kapcsolatban, mindezt csoportokban. Ez nem csak a forrás gyűjtés szempontjából hasznos, hanem mert példákat látnak arra, hogy milyen módon használják az adott nyelvtani formákat a különböző cikkekben.

A következő lépésben egyénileg vagy csoportosan kitalálják, hogy mik legyenek a legfontosabb pontok a cikkben, majd készítenek egy kezdetleges piszkozatot a cikkről, amit akár kézzel, akár wordben vagy speech-to- text (na azt hiszem a közeljövőben erről is írok majd...) írhatnak. A feladat része, hogy a szövegben adott nyelvtani szerkezetek megjelenjenek. A diákok közösen és/vagy a tanárral átnézik irományaikat, majd ha kész, eldöntik, melyik kerüljön az iskolújságba, és mindegyiket vagy felolvassák társaiknak, vagy legalábbis írásos formában közzéteszik.

Annak érdekében, hogy a diákok képesek legyenek megbírkózni a feladattal, Mr. Garcia többféle forrást bocsát rendelkezésükre, és részletesen felépíti a feladatot, melynek része az adott források alapján gondolattérkép készítése, az értékelés szempontjainak megismerése, és példa az értékelés különböző fokozatainak megfelelő szövegekre. A diákok megválaszthatják a prezentálás módját, azt hogy milyen mértékben szeretnének feed- backet kapni a munka folyamatában másoktól, valamint a feladat kapcsán olyan módon kerül sor a nyelvtan gyankorlására, hogy az egyben lehetőséget ad saját gondolatok, vélemények megfogalmazására, másokkal való megvitatására is, és ezáltal motiválóbbá teszi a feladatot.

Mr. Garcia mind angol, mind idegennyelvű cikkeket a gyerekek rendelkezésére bocsátott, a diszlexiás vagy látássérült gyerekeknek pedig kihasználva a számítógép lehetőségeit, egyéb módon biztosította az anyaghoz való hozzáfárést (Braille, Text- to- speech stb.) Azok számára, akiknek nehézséget okoz a számítógép használata, külön leírást készített a programokhoz, ezen kívül a csoportmunka is optimális volt ennek a problémának a leküzdéséhez.

A munkafolyamat közben és után Mr. Garcia megfigyeli, hogy kitűzött céljait sikerült- e megvalósítani, elérte-e, hogy a gyerekek motiváltak maradjanak, megkapják a kellő segítséget, melyre személy szerint szükségük van, módot kapjanak többféle forrásból dolgozni, és többféle képpen beszámolni munkájukról.

Ez egy tényleg motiváló példa, mert az látszik belőle, hogy tulajdonképpen nem olyan nehéz ezeknek az elveknek megfelelni, csak alaposan végig kell gondolni a célokat, a módszereket, a forrásokat, és ezalapján logikusan és fokozatosan felépíteni a munkafolyamatot, megadva a diákoknak a lehetőséget, hogy megtalálják a számukra érdekes és elérhető tanulási módokat.

A forrás itt található: http://www.cast.org/teachingeverystudent/casestories/cs2/index.cfm?page_id=31

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése