Találtam egy linket, ahol olyan nagyon konkrét példákat
írnak le, ahol egy tanár alaposan végiggondolva a UDL elvei szerint építette
fel a tanóráit és a feladatokat. Ebből most az első példát fogom bemutatni,
aztán talán a hetek során a többit is...
Mr. Garcia lelkes angoltanár egy New Yersey ipari területén
lévő középiskolában, ahonnan a diákoknak körülbelül 40%-a tanul tovább, és az
osztályok összetétele igen heterogén. Az adott osztályba, amiről beszámol, 32
diák jár, akik közül 8- nak nem az anyanyelve az angol, 2 rendelkezik
valamilyen specifikus tanulási zavarral, 7- nek olvasási problémái vannak, és
14-en megbuktak az adott évfolyamon elvárt fogalmazás vizsgán.
Az osztály fogalmazási készségét szerette volna javítani, és
nem utolsó sorban felkelteni a gyerekek motivációját az írásra. Ehhez a
következő szempontokat gondolta végig:
- · a feladat célja
- · az eszközök és médiumok, amiket a diákoknak használniuk kell a feladathoz
- · az alkalmazandó stratégiák
- · az eredmény bemutatásának módja
Mivel diákjai alapvetően nem túl motiváltak az írásra, egy
aktuális, és mindenkit megrendítő autóbalesetről íratja a fogalmazást, méghozzá
cikk formájában, melyet az iskolaújságban majd közzé is tesznek.
Mr. Garcia célkitűzésként a "NAT"- ban előírt
képességszint elérését tűzi ki, ezen tehát nem változtat, viszont frontális
munka helyett a gyerekek csoportokban dolgoznak, s nem csak tényeket írnak a
balesetről, hanem véleményüket, és a biztonságos vezetéssel kapcsolatos
tippjeiket is.
A feladat bevezető szakaszában átveszik az adott nyelvtani
szerkezeteket, melyeknek meg kell jelenniük majd a diákok cikkeiben, és példákkal demonstrálják azokat. Ahelyett,
hogy csak egy az adott témáról már meglévő cikket olvasnának, s ez alapján
írnának, több féle forrásból kell kutatniuk, az internetről statisztikákat
keresniük, cikkeket olvasniuk a témával kapcsolatban, mindezt csoportokban. Ez
nem csak a forrás gyűjtés szempontjából hasznos, hanem mert példákat látnak
arra, hogy milyen módon használják az adott nyelvtani formákat a különböző cikkekben.
A következő lépésben egyénileg vagy csoportosan kitalálják,
hogy mik legyenek a legfontosabb pontok a cikkben, majd készítenek egy
kezdetleges piszkozatot a cikkről, amit akár kézzel, akár wordben vagy speech-to-
text (na azt hiszem a közeljövőben erről is írok majd...) írhatnak. A feladat
része, hogy a szövegben adott nyelvtani szerkezetek megjelenjenek. A diákok
közösen és/vagy a tanárral átnézik irományaikat, majd ha kész, eldöntik, melyik
kerüljön az iskolújságba, és mindegyiket vagy felolvassák társaiknak, vagy
legalábbis írásos formában közzéteszik.
Annak érdekében, hogy a diákok képesek legyenek megbírkózni
a feladattal, Mr. Garcia többféle forrást bocsát rendelkezésükre, és
részletesen felépíti a feladatot, melynek része az adott források alapján
gondolattérkép készítése, az értékelés szempontjainak megismerése, és példa az
értékelés különböző fokozatainak megfelelő szövegekre. A diákok
megválaszthatják a prezentálás módját, azt hogy milyen mértékben szeretnének
feed- backet kapni a munka folyamatában másoktól, valamint a feladat kapcsán
olyan módon kerül sor a nyelvtan gyankorlására, hogy az egyben lehetőséget ad
saját gondolatok, vélemények megfogalmazására, másokkal való megvitatására is,
és ezáltal motiválóbbá teszi a feladatot.
Mr. Garcia mind angol, mind idegennyelvű cikkeket a gyerekek
rendelkezésére bocsátott, a diszlexiás vagy látássérült gyerekeknek pedig
kihasználva a számítógép lehetőségeit, egyéb módon biztosította az anyaghoz
való hozzáfárést (Braille, Text- to- speech stb.) Azok számára, akiknek
nehézséget okoz a számítógép használata, külön leírást készített a
programokhoz, ezen kívül a csoportmunka is optimális volt ennek a problémának a
leküzdéséhez.
A munkafolyamat közben és után Mr. Garcia megfigyeli, hogy
kitűzött céljait sikerült- e megvalósítani, elérte-e, hogy a gyerekek
motiváltak maradjanak, megkapják a kellő segítséget, melyre személy szerint
szükségük van, módot kapjanak többféle forrásból dolgozni, és többféle képpen beszámolni
munkájukról.
Ez egy tényleg motiváló példa, mert az látszik belőle, hogy
tulajdonképpen nem olyan nehéz ezeknek az elveknek megfelelni, csak alaposan
végig kell gondolni a célokat, a módszereket, a forrásokat, és ezalapján
logikusan és fokozatosan felépíteni a munkafolyamatot, megadva a diákoknak a
lehetőséget, hogy megtalálják a számukra érdekes és elérhető tanulási módokat.
A forrás itt található: http://www.cast.org/teachingeverystudent/casestories/cs2/index.cfm?page_id=31
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése