2012. november 3., szombat

Magam sem hiszem, hogy ezt posztolom, de érdekes, lássuk be.

Eszembe jutott, hogy Würzburgban a nyelvi kurzuson az egyik óra témája az volt, hogy mostanában nagyon sok kutatást végeznek azzal kapcsolatban, hogy a számítógépes játékokat hogyan lehet bevetni a tanulásba, és milyen hatást lehet velük elérni.

Megleltem a cikket, ami elég ütős eredényeket mutat.

A würzburgi egyetemen kifejlesztettek egy számítógépes játékot kifejezetten a tanuláshoz, és 3 bajor Förderschuleban (fejlesztőiskola, ez Németországban 90 IQ pont alattól van) tesztelték 6 héten keresztül, amikor is a kísérleti csoport rendszeresen játszott a programmal, a kontroll csoport pedig a hagyományos okatást folytatta. A játékról azt kell tudni, hogy a cél a elérésének érdekében (megszerezni a fekete gyémántot), a karakternek 120 logikai feladatot kell megoldania, így haladhat előre. Segítségére van két kis törpe (hogy ők súgnak-e vagy a a csomagját viszik, azt sajnos nem tudom), és ha megoldotta a 120 feladatot, megnyílik a kapu a következő pálya felé. Ebben a játékban nincsenek fegyverek, harcok, csak keresés.

A feladatok, amennyire a képek mutatják, kifejezetten a logikus gondolkozást fejlesztik, eléggé a WISC-IV- re hajaz szerintem, gyakorlatilag rátreníroz az IQ tesztre. Ami viszont ahhoz vezet, hogy a kísérlet végén a gyerekeknek átlag 11 ponttal nőtt az IQ-juk. Ez mindenkit sokkolt, ugyanis ezeknek a gyerekeknek a hat hét alatt annyit nőtt az IQ- juk, hogy onnantól elvileg nem a Förderschuleban lett volna a helyük, hanem a sima általános iskolában.

Az biztos, hogy a kerettörténet nagyon motiváló a gyerekek számára, és szerintem észre sem veszik, hogy amiket csinálnak, azok tulajdonképpen feladatok....

Kint elég sokat foglalkoznak most ilyen számítógépes tanítójátékok kifejlesztésével, nagy perspektívát látnak benne.

Az ilyen játékok egyébként nagyon komolyan le vannak tesztelve, hogy maguk a figurák milyen érzéseket váltanak ki az emberből. 4 olyan pszichológiai kísérleten is részt vettem kint, ahol különböző karaktereket mutattak a képernyőn nagyon sokszor, és értékelni kellett, hogy mennyire kellemes vagy kellemetlen érzést vált ki az emberből, és hogy vajon milyen hangulatot fejez ki a karakter. Nyilván ez is benne van abban, hogy a kész játékokban már olyan karakterek szerepelnek, amiket az ember szívesen néz, mert jó érzést keltenek.

A kísérletről a cikk itt van: http://www.gulli.com/news/17508-uni-wuerzburg-computerspiele-foerdern-nachweislich-die-intelligenz-von-kindern-2011-11-14

2 megjegyzés:

  1. wow. :) Ez elég érdekesen hangzik, bár az nagy kérdés, hogy jó cél-e az IQ tesztre való trenírozás, illetve hogy ez valóban tartós fejlődést eredményez-e, valamint hogy mennyire transzferálható...
    Angolul lehet erről valahol olvasni szerinted? Konkrétan erről, nem általában a témáról.

    VálaszTörlés
  2. http://www.technology-transfer-blog.com/university-research/39-universities/219-research-at-the-university-of-wuerzburg-get-smart-with-computer-games

    Ezt találtam angolul, erről szól, de sokkal rövidebb, mint a német cikk.

    VálaszTörlés