2012. október 26., péntek

UDL pontosítsunk!

UDL = Universal Design for Learning = egyetemes tervezés a tanításban

A UDL olyan új elveket vezet be a tanítás folyamatába, leginkább a tervezés idejére vonatkozva, amelyek minden tanuló egyéniség számára egyenlő esélyeket biztosítanak. Ezeket az elveket alkalmazva az oktatási célok és módszerek olyan irányokba változtathatóak, amelyek lehetőséget adnak a rugalmas tanulásszervezésre és az egyéni különbségek figyelembe vételére.
Annak, aki akár már rövid időt is eltöltött egy tanuló/gyerek csoporttal, biztosan nem nehéz belátni, hogy az egyének  képességprofilját egy igen szórt skálán lehetne ábrázolni. Különböző képességek mentén alakulnak ki az erősségek és a gyengeségek, ami egy  - szinte rémisztően - sokszínű világot alkot.
A tanuláshoz is mindenki különböző képességekkel, igényekkel, érdeklődéssel viszonyul, amely különbözőségeket a jelen rendszer nem igazán képes megfelelően kezelni.
Neurológusok vizsgálatai szerint ez a különbözőség az agyi struktúrákban is jól megfigyelhető. Annyira nem hasonlít egymásra két struktúra, mint két ujjlenyomat, vagy két DNS. Például ahogy mondjuk a testvérünkkel is sok dologban hasonlítunk, mégsem lehet az, hogy egy embernek kezeljenek bennünket, mert az úgy egyszerűbb. Minket a különbözőségek tesznek egyénné, egyéniséggé. És így van ez a tanítás - tanulás folyamatában is. Azonos feladatok, azonos célok, azonos számonkérés. A tanulók azonban nem azonosak, sőt, két egyformát sem lehet találni, sőt még egy olyan tanulót sem lehet találni, aki az összes elvárásnak megfelelne. Akkor hol vannak az egyéniségek?
Az UDL rendszerében azonban pont az egyéniségek kapnak kiemelt szerepet azzal, hogy a pedagógus képes lesz úgy megtervezni a tanítási folyamatot, hogy a lehető legjobban odafigyeljen az egyéni igényekre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése