2012. október 14., vasárnap

Digitális pedagógia

A számítógép robbanásszerűen lépett be a mindennapjainkba és hasonlóan nagy rejtélyekkel került be az iskola falai közé. Sajnálatos, hogy ezt a váratlan megérkezést nem készítették elő jobban a tanárok körében. Ebből adódik az is, hogy nagyon sokan szakértelem hiányában, nagy nyűggel próbálnak a számítógépekkel egyről a kettőre jutni (ma is így van). Lényeges pozitívum, hogy színessé tudják varázsolni a tanórát, de természetesen csak akkor, ha egy megfelelő munkaformában (csoportos, páros munkában) dolgoznak a tanulók, mely megkövetel egyfajta önállóságot tőlük. A számítógépes környezetet sokáig informatika vagy információtechnika néven emlegették, de ma már új névhasználat van a köztudatban (New Information and Communication Technology - NICT) vagyis Új Információs és Kommunikációs Technikák (ÚIKT). 
Új tananyagokat és oktatási módszereket is hozott magával a számítógép. De mivel a gép érkezett először nem az általa használható dolgok így sok kísérletezés előzte meg ezt az időszakot.
Most a digitális taneszközök fajtáiról ejtenék pár szót, mivel számomra is érdekes, mennyiféle felosztás jelenik meg. Valószínűleg ismerjük őket, csak az elnevezések újak:

1. Tananyagok fajtái (ANDERSEN 1997; COLLIS 1996)
  • mechanikus begyakoroltató feladatok ellenőrzéssel („drill-and-practice”)
  • oktatási segédlet, magyarázatokkal (tutorial)
  • interaktív információs rendszer (multimedia dialogue system)
  • oktatásszervező programok (management)
2.  A gép szerepe az oktatási folyamatban (TAYOR 1980; SLAVIN 1989; KULIK 1994)
 ... folyt. köv

használt cikk: (Kárpáti Andrea - Digitális pedagógia, Új Pedagógiai Szemle 1999/04)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése