2012. október 17., szerda

Digitális pedagógia 2.

Az előző bejegyzésem a digitális taneszközök fajtáinál maradt abba, így most onnan folytatnám az ismertetőt.

2. A gép milyen szerepet tölt be az oktatási folyamatba (TAYOR 1980; SLAVIN 1989; KULIK 1994 -alapján)
Több hasznos funkciót is ellát, ezek az alábbiak:

  • "házitanár" (tutor szerepben van)
  • bemutatja a tananyagot, majd kérdez
  • értékeli a válaszokat
  • válaszok minősége alapján új tananyagot ad/gyakoroltat
  • dokumentálja a diák haladását
  • segédeszköz (tool)
  • mérőeszköz
  • szimuláció (kísérleti eszköz)
  • "edutainment" tananyaghoz kapcsolódó vagy jutalmazó játékok
  • tanuló (tutee)
  • diák programoz
  • maga állítja be a tanulási környezetet
  • átalakítja a meglévő eszközt
  • adott problémára programot készít
  • oktatásszervező (manager)
  • felméri a tanuló meglévő tudását/igényeit
  • kiválasztja a tananyagot, vizsga feladatot ill. információs forrást
  • vizsgáztat és visszajelez
  • nyilvántartja a haladást, összeméri a tanulókat/osztályokat
Jelen esetben a fenti pontokban sok sok pozitív dolog van felsorolva, de úgy gondolom, hogy emellett negatív oldalai is lehetnek. Például:
  • ha nincsenek pályázatot kis iskolák nem engedhetik meg, hogy több gép legyen repertoárjukban (remélem ez mondjuk már nem túl gyakori a XXI-ik században) egy egész osztály ül egy darab számítógép előtt.
  • akkor hatékony, hogyha minden gyerek külön gépen dolgozhat vagy legalábbis kiscsoportban (itt is a darabszám a lényeg)
  • mivel egy elektronikus használati eszközről beszélünk elromolhat
  • a számítógép előtti munka hosszabb idő után monotonná válhat, jól esik felállni mellőle, mozogni kicsit
  • ha túl sokat használjuk ronthatja a szemet
Érdekes vizsgálati eredmények 189 számítógéppel segített tanítási és tanulási projekt eredményességvizsgálatának kapcsán (KULIK 1994; BAKER et al., 1997) 1997-ből:
Tanuló és a számítógép viszonya:
  • diákok jobban tanulnak ÚIKT környezetben, hatás mértéke: 0,28 - 0,57.
  • tanulás kevesebb idő alatt hoz azonos eredményt (középiskola 34%, felsőoktatás: 24% időmegtakarítás)
  • nagyobb kedvvel dolgoznak a diákok (motivációs szint emelkedése 28%)
  • javul a számítógéphez való viszony, ha tanulási segédeszközként használják (34%-kal)
  • nem minden tantárgy eredményei javíthatók, nincs jelentős javulás (matek, töri/társadalmi ismeretek tárgyaknál)
  • segíti a tantárgyi integrációt (természettudomány)
Tanárok és a számítógépek viszonya, problematikusabb:
   - 3 típust különböztetünk meg
  1. "kezdő felhasználó" - számítógépet új szemléltetőeszköznek tekinti
  2. "haladó felhasználó" - digitális taneszközök lehetőségeit ismerő és kiaknázó
  3. "profi felhasználó" - taneszközök önálló fejlesztésére is vállalkozó (GERHART, HERMAN et al. 1994)
Számomra érdekesek voltak ezek, a besorolások és vizsgálati eredmények. Kíváncsi lennék rá, hogy ma majdnem 20 év elteltével milyen adatokat találnánk. Sajnos erre vonatkozó cikket még nem találtam, de ha fogok akkor a következő írásomban mindenképpen kitérek rá.


Azért írtam erről a témáról és örültem ennek a cikknek mert a projektünkben a kérdőív kérdései sokban kapcsolódik ide.



használt cikkem itt is: (Kárpáti Andrea - Digitális pedagógia, Új Pedagógiai Szemle 1999/04)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése