Az előző bejegyzésem a digitális taneszközök fajtáinál maradt abba, így most onnan folytatnám az ismertetőt.
2. A gép milyen szerepet tölt be az oktatási folyamatba (TAYOR 1980; SLAVIN 1989; KULIK 1994 -alapján)
Több hasznos funkciót is ellát, ezek az alábbiak:
- "házitanár" (tutor szerepben van)
- bemutatja a tananyagot, majd kérdez
- értékeli a válaszokat
- válaszok minősége alapján új tananyagot ad/gyakoroltat
- dokumentálja a diák haladását
- segédeszköz (tool)
- mérőeszköz
- szimuláció (kísérleti eszköz)
- "edutainment" tananyaghoz kapcsolódó vagy jutalmazó játékok
- tanuló (tutee)
- diák programoz
- maga állítja be a tanulási környezetet
- átalakítja a meglévő eszközt
- adott problémára programot készít
- oktatásszervező (manager)
- felméri a tanuló meglévő tudását/igényeit
- kiválasztja a tananyagot, vizsga feladatot ill. információs forrást
- vizsgáztat és visszajelez
- nyilvántartja a haladást, összeméri a tanulókat/osztályokat
Jelen esetben a fenti pontokban sok sok pozitív dolog van felsorolva, de úgy gondolom, hogy emellett negatív oldalai is lehetnek. Például:
- ha nincsenek pályázatot kis iskolák nem engedhetik meg, hogy több gép legyen repertoárjukban (remélem ez mondjuk már nem túl gyakori a XXI-ik században) egy egész osztály ül egy darab számítógép előtt.
- akkor hatékony, hogyha minden gyerek külön gépen dolgozhat vagy legalábbis kiscsoportban (itt is a darabszám a lényeg)
- mivel egy elektronikus használati eszközről beszélünk elromolhat
- a számítógép előtti munka hosszabb idő után monotonná válhat, jól esik felállni mellőle, mozogni kicsit
- ha túl sokat használjuk ronthatja a szemet
Érdekes vizsgálati eredmények 189 számítógéppel segített tanítási és tanulási projekt eredményességvizsgálatának kapcsán (KULIK 1994; BAKER et al., 1997) 1997-ből:
Tanuló és a számítógép viszonya:
- diákok jobban tanulnak ÚIKT környezetben, hatás mértéke: 0,28 - 0,57.
- tanulás kevesebb idő alatt hoz azonos eredményt (középiskola 34%, felsőoktatás: 24% időmegtakarítás)
- nagyobb kedvvel dolgoznak a diákok (motivációs szint emelkedése 28%)
- javul a számítógéphez való viszony, ha tanulási segédeszközként használják (34%-kal)
- nem minden tantárgy eredményei javíthatók, nincs jelentős javulás (matek, töri/társadalmi ismeretek tárgyaknál)
- segíti a tantárgyi integrációt (természettudomány)
Tanárok és a számítógépek viszonya, problematikusabb:
- 3 típust különböztetünk meg
- "kezdő felhasználó" - számítógépet új szemléltetőeszköznek tekinti
- "haladó felhasználó" - digitális taneszközök lehetőségeit ismerő és kiaknázó
- "profi felhasználó" - taneszközök önálló fejlesztésére is vállalkozó (GERHART, HERMAN et al. 1994)
Számomra érdekesek voltak ezek, a besorolások és vizsgálati eredmények. Kíváncsi lennék rá, hogy ma majdnem 20 év elteltével milyen adatokat találnánk. Sajnos erre vonatkozó cikket még nem találtam, de ha fogok akkor a következő írásomban mindenképpen kitérek rá.
Azért írtam erről a témáról és örültem ennek a cikknek mert a projektünkben a kérdőív kérdései sokban kapcsolódik ide.
használt cikkem itt is: (Kárpáti Andrea - Digitális pedagógia, Új Pedagógiai Szemle 1999/04)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése