2012. október 28., vasárnap

Személyes tapasztalat

Klinikai gyakorlatom során minden alkalommal jártam ebben a negyedik osztályban melyről most említést teszek. Az osztályban sokan vannak (25 gyerek). Rendszeresen a természetismeret órákat látogatom, ahol külön foglalkozom, foglalkozunk és könnyített feladatokat oldunk meg 2-3 gyermekkel (ők az SNI-sek az osztályban). 
A tanárnő frontálisan tartja az óráit, ami szerintem a folytonos káosz és fejetlenség egyik fő oka. Ezeken az órákon ha csak ülök és próbálok kicsit odafigyelni a tanárra, akkor sem megy mert annyira zavaró a légkör ami kialakul, és óra elejétől fennáll. Elképzelni sem tudom, hogy azok a gyerekek akik generálják ezt a hangulatot bármit is képesek megtanulni, megjegyezni ezeken az órákon.
Múlt héten változott a felállás olyan mértékben, hogy egy másik teremben volt az óra, középpontjában egy interaktív táblával! Érdekes, hogy a heteken át tartó folyamatos hangzavart, káoszt mennyire megváltoztatta ez az eszköz. Nem kellett fegyelmezni, mindenki kis angyallá vált, csakis azért, hogy használhassa a táblát, ő oldhasson meg rajta feladatot. Mindenkit tökéletesen lekötött az ebben a formában történő tananyag átismétlése, szemben a táblára felírom a káposzta és sárgarépa részeit és közben ordítsatok de írjátok is le a füzetbe. A tanár mintegy tekintélyt is nyert azzal ami a kezében volt ezen az órán, az interaktív táblával! Valamint az SNI-s gyerekek bevonása is megtörtént itt! Amit nagyon jó volt látni, hogy nem csak úgy vannak az osztályban mint egy kis elszigetelt réteg, hanem igenis, ők is az osztály részei. Persze megértem, hogy mivel csak egy interaktív tábla van az iskolában, mindenkinek ezen kell osztoznia. Viszont úgy gondolom, a tanárnak hatékonyabb lenne a munkája ha többet használhatná, illetve hasonló, helyettesítő (már ha van olyan) megoldásokon törné a fejét. De a gyerekek motivációját mindenképp tudná vele fokozni, ha hetente, kéthetente rendszeresen mennének és ilyen formában lenne megszervezve a tanóra.

4 megjegyzés:

  1. Nagyon klassz észrevétel, Zsófi! Kössük hozzá az UDL-hez. Hogyan kötnéd hozzá?

    VálaszTörlés
  2. Mondjuk, hogy más fajta csatornákat indít be a gyereknél esetünkben az interaktív tábla, más csatornákon érkezik az üzenet (tananyag). Élvezetesebbé, színesebbé teszi számukra a tanulást. Én úgy gondolom eszközként jelenik meg amely által az UDL megvalósulhat a tanár részéről.

    VálaszTörlés
  3. Nézd csak át az UDL alapelveit, ez elég önmagában ahhoz, hogy az UDL megvalósuljon?

    VálaszTörlés
  4. Nem állítom, hogy elég lenne hozzá viszont szerintem mindenképpen egy lépés felé. Azzal, hogy abba a terembe vitte őket, ahol az interaktív tábla volt, bevont mindenkit az órába aszerint, hogy figyelembe vette milyen egyéni képességeik vannak, milyen tudás van a "birtokukban". A Down-os kisfiú nem olyan feladatot oldott meg mint a másik, hanem a tudásszintjének megfelelőt. Ez ott mégsem tűnt fel senkinek, hanem csak az, hogy mindenki részt vett valami feladatban és sikerélménnyel zárult az óra.

    VálaszTörlés