2012. december 7., péntek

ET Magyarországon

Azon kezdtem gondolkodni, hogy Magyarországon miért lehet csak keveset  hallani a UDL-ről, de egyáltalán az egyetemes tervezésről. Egy szabadon választható kurzusom kapcsán azonban némi reményt látok arra, hogy ez a tervezési elv egyre jobban elterjedjen, és talán hamarosan a pedagógiában is kibontakozzon.

Európai Uniós pályázatokról elég sokat lehet hallani, de azt gondolom, kevesen vagyunk, akik valóban értjük, hogy mit is takar ez tulajdonképpen, mi az a csomó betűszó, mit jelentenek a számok. Az EU-nak nagyon sok fontos célja van, amelyekhez különböző megvalósítási tervek készülnek. Ezekhez kapcsolódnak a különböző típusú pályázatok. A pályázatoknak az a köre, amely talán minket, gyógypedagógusokat a leginkább érinthet, az a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP, ugye így már ismerős :) ). 2007-ben, amikor a mostani pályázati ciklus elkezdődött az FSZK (Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft.) egy ilyen TÁMOP pályázaton nyert sok millió forintot.A projekt A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai háterének kialakítása címet viselte/viseli. Ez a projekt tulajdonképpen egy képzésfejlesztési munka volt, a projekt végére 64 (!!!) új felsőoktatási és felnőttképzési képzési programot alakítottak ki. Ezek négy fő téma köré csoportosultak: egyetemes és akadálymentes tervezés, egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása, jelnyelvi képzések és továbbképzések, speciális képzési programok. Az egyetemes és akadálymentes tervezés témacsoport elsősorban az az épített környezet alakításában résztvevő szakemberek számára dolgozott ki képzéseket. Így az építészek, belsőépítészek, grafikusok, formatervezők, járműtervezők, út- és vasúttervező mérnökök, kertészmérnökök felsőoktatási és továbbképzési tananyagainak körének szélesítéséhez járult hozzá ez a témakör. A képzők képzése egy 60 órás oktatási csomag keretében valósult meg 2010 őszén. Sajnos alacsony résztvevői számmal zárult ez a képzés, azonban remélhetőleg érdeklődő és az újítás iránt fogékony képzőkké váltak.

Azt gondolom, ez a projekt nagyban hozzájárul ahhoz, hogy itthon is egyre nagyobb teret nyerhessen első körben az egyetemes tervezés, majd az UDL is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése